Infographic

Infographic

Hoe gaat AI de zorg ontzorgen?

De mogelijkheden van AI zijn in 2024 in veel technologieën in de zorg ingebed, stelt Gartner in diens Hype Cycle Health Care Providers. Het onderzoeksbureau gelooft dat dit de sector ‘sneller kan veranderen dan elke eerdere innovatie’. De hoop op AI als een van de oplossingen van het grote probleem van personeelstekorten is groot, bijvoorbeeld bij het kabinet. Of deze technologie hiertoe in staat is, staat nog in de sterren geschreven. Met een kleine beetje hulp van ChatGPT vond Impuls bronmateriaal dat wat meer duidelijkheid schept in waar AI ons bij gaat helpen.

Beeld: Curve Mags & More

Terreinen waarop de zorg AI gaat toepassen

Bron: Zorgenablers, BeBright

Onderzoeksorganisatie BeBright onderscheidt 4 toepassingsterreinen van AI. Op die terreinen zijn alle mooie toepassingen te zien:

1. AI als ‘inhoudelijk adviseur en medisch partner’. Denk aan tools zoals Aidoc die beelden beoordelen en artsen helpen bij diagnoses. Of Med-PaLM, een ChatGPT voor medici.

2. AI als ‘verlichter van administratielast en procesverbeteraar’. De tool Autoscriber ondersteunt door opnamen van consulten om te zetten in relevante informatie voor het elektronisch patiëntendossier (epd). Met een tool als TONOS kan de gebruiker een capaciteitsplanning maken en looproutes.

3. AI als ‘versneller van onderzoek en innovatie’. Ook hier ondersteunt de technologie de gebruiker. Zo helpt AlphaFold onderzoekers om eiwitstructuren te ontrafelen.

4. AI als ‘gezondheidsmanager en -simulator’.  AI kan via data uit bijvoorbeeld epd’s of wearables voorspellingen doen over ontwikkelingen in de gezondheid. 

 

Zorggebieden waar AI de meeste impact heeft (in % respondenten)

Bron: McKinsey, onderzoek VS naar genAI in de zorg, 2024.  

Zorgprofessionals zijn zich er vaak wel van bewust dat AI grote consequenties gaat hebben. Op 3 gebieden verwacht meer dan de helft grote impact. De absolute topper is ‘klinische productiviteit’. Daarbij verwacht 73 procent van de zorgprofessionals grote impact. Waarschijnlijk is dat vanwege de alom bekende effectiviteit van AI bij het stellen van kankerdiagnoses op basis van beeld. Dat zou de kwaliteit van de zorg kunnen verbeteren en artsen tijd besparen. Op plaats twee vinden we ‘patiëntbetrokkenheid en -ervaring’ (62 procent verwacht impact). AI komt daar in vele gedaanten, zoals virtuele assistenten, patiëntenportalen en tools die aandoeningen visualiseren. Op de derde plaats is ‘administratieve efficiëntie  en effectiviteit’ (60 procent verwacht impact) terug te vinden. Zorgprofessionals denken dat AI-tools veel administratieve taken overnemen of verlichten, zoals registratie en planning. Iedereen hoopt van harte dat die verwachting uitkomt.

 

Percentage uren dat vrijgemaakt kan worden met AI

Bron: Transforming Healthcare with AI, McKinsey

McKinsey verwachtte in 2020 dat automatisering en AI per 2030 forse arbeidsbesparende gevolgen voor de zorg zou hebben. Het consultancybureau stelde daarbij wel dat dit de sector met de laagste verwachtingen is. Slechts ruim een derde van de zorguren is volgens hen te automatiseren, maar dit verschilt wel fors per beroep. Ze zetten een groot aantal medische beroepen in Europa op een rij en vergeleken de potentie op het gebied van arbeidsbesparing. Deze inschatting is gemaakt volgens een gematigd scenario. Bij een scenario waarbij AI alles overhoop gooit – een disruptief scenario, kan de besparing zelfs nog groter zijn. ←

Arrow-prev Arrow-next