Verlanglijstje

Chiara Vanenburg, ervaringsdeskundige tienermoeder

‘Beleidsmakers, kom uit je bubbel!’

Chiara Vanenburg vliegt als stewardess de wereld over en heeft een gelukkig gezin met twee kinderen, maar het was niet altijd gemakkelijk. Ze kreeg haar oudste kind toen ze 17 jaar was en het proces van tienermoeder tot powervrouw is nog altijd in volle gang. Inmiddels zet ze haar ervaringsdeskundigheid op verschillende manieren in, onder meer in de landelijke spiegelgroep Kansrijke Start die in 2019 van start ging. Ervaringsdeskundige inzet is volgens haar een belangrijke en zelfs onmisbare schakel, maar zij ziet ook dat het niet altijd even gemakkelijk is deze te implementeren en omarmen. Hoe ziet zij de toekomst van ervaringsdeskundigheid binnen onderzoek?

‘Als je beleid maakt voor mensen, is het niet altijd gemakkelijk om écht te begrijpen: hoe gaat hun leven er door deze verandering uitzien? Daarom ben ik blij dat er binnen onderzoek meer aandacht is voor échte verhalen en de visie van ervaringsdeskundigen. Maar ik zie ook dat het confronterend kan zijn om die visie te horen. Soms past de realiteit van ervaringsdeskundigen niet bij een vooraf bedacht idee van hoe iets is of zou moeten. Wij hebben toch wel het een en ander gezien en meegemaakt, vaak dingen die niet in het plaatje passen. En dan is het voor beleidsmakers en professionals lastig om uit hun bubbel te stappen. Het helpt als er echt een intrinsieke motivatie is om tóch dat andere verhaal te horen.’

Boodschappen doen

‘Ik vind het een goede ontwikkeling dat ZonMw het belang van ervaringskennis zo sterk naar voren brengt. De landelijke spiegelgroep heeft denk ik een mooie voorbeeldfunctie naar andere organisaties om het op ­dezelfde manier of misschien zelfs beter te doen. Ik denk dat het belangrijk is dat ZonMw anderen meeneemt in hoe je zoiets opzet, waar je tegenaan loopt, wat er tegenover moet staan en hoe je het zo goed mogelijk inzet. Als je het aan mij vraagt, begint alles bij nieuwsgierigheid. Dat je als professional bij jezelf nagaat: ik denk dit wel, maar is het echt zo? Ga gewoon eens boodschappen doen waar je doelgroep boodschappen doet, probeer in gesprek te raken en laat je verrassen.’ ←

Tekst: Martine de Wit ¦ Fotografie: Hans Tak

Arrow-prev Arrow-next